(A 2024. február 15. napján elfogadott módosításokkal egységes szerkezetben)
A Nagycsaládosok Szivárvány Egyesülete összhangban a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) és az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény (Ectv.) rendelkezéseinek megfelelve a tagok az alábbi tartalommal fogadják el a szervezet alapszabályát
I.
II.
Az egyesület céljának megfelelően az alábbi (konkrét) közhasznú tevékenységet fejti ki:
[Ectv. 34. § (1) bekezdés a) pont]
Közhasznú tevekenység | Közfeladat | Jogszabályhely | |
---|---|---|---|
1. | Családsegítés, családok számára jogi és szociális ügyekben segítségnyújtás | jogsegély nyújtása, ismeretterjesztő anyagok megjelentetése | A szociális igazgatásról szóló 1997. évi III. törvény 57. § e) pontja, mely a szociális alapszolgáltatások közé sorolja a családsegítést, míg az 56. § kimondja, hogy a személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások ellátása állami/önkormányzati feladat. A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 31. §-a, mely a személyes gondoskodás igénybevételéről rendelkezik. A családok védelméről szóló 2011. évi CCXI. törvény 6. §-a, mely állami feladatnak írja elő a családbarát szemlélet kialakítását, továbbá azt, hogy a családok minél egyszerűbben jussanak hozzá az őket megillető szolgáltatásokhoz, támogatásokhoz. |
2. | Családi életre nevelés | előadások, kiadványok szerkesztése, programok szervezése | A feladat alaptörvényi alapja: Atv. VI. cikk; A családok védelméről szóló 2011. évi CCXI. törvény 3. § (2) bekezdés kimondja, hogy az emberi élet értékéről, az egészséges életmódról, a házasságra való felkészítésre szolgáló, felelősségteljes párkapcsolatról és a családi életről szóló ismeretanyag az alap- és középfokú oktatási intézményekben folytatott oktatás tárgya. A köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 2. § (1) bekezdése pedig állami feladatként határozza meg az alapfokú és középfokú oktatás biztosítását (melynek tárgya a fenti ismeretanyag is). |
3. | Gyermek- és ifjúságvédelem, gyermek- és ifjúsági érdekképviselet | kapcsolattartás más szervezetekkel, állami szervekkel, kérdések, problémák jelzése, jogsegély, tanácsadás, előadások, programok szervezése | E feladat alapja az Alaptörvényben is megtalálható: Atv. XVIII. cikk (1) bekezdés, mely a gyermekek foglalkoztatásának tilalmáról szól. A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 39. §-a, mely a gyermekjóléti szolgáltatás feladatait sorolja fel. (A 2011. évi CLXXXIX. törvény az önkormányzatokról 13. § 8. pontja utalja az önkormányzatok feladatai közé a gyermekjóléti szolgáltatások ellátását.) Az 1997. évi XXXI. törvény 11. § (1) bekezdése mondja ki a gyermeki jogok védelmét; a 12. § (2) bekezdés a szülő jogát rögzíti, mely szerint gyermeke neveléséhez segítséget, a gyermeke nevelését érintő ellátásokról pedig tájékoztatást kaphat. A családok védelméről szóló 2011. évi CCXI. törvény 13. §-a, mely a kiskorú gyermek jogát mondja ki a legmagasabb szintű testi-lelki egészséghez, fejlődéshez, családban való nevelkedéshez. |
4. | A munkaerőpiacon a hátrányos helyzetű rétegek, különösen a gyermeket nevelők segítése | jogi és szociális kérdésekben segítségnyújtás, kiskorú gyermekek napközbeni gondozása és felügyelete | E feladat alapja is az Alaptörvényben található: XVIII. cikk (2) bekezdés, mely kimondja a fiatalok és szülők munkahelyi védelmét. A családok védelméről szóló 2011. évi CCXI. törvény 2011. évi CCXI. törvény preambuluma, mely kimondja, hogy az állam segíti a munkavállalás és a családi élet összeegyeztetését; a 4. § (2)-(3) bekezdése, mely állami feladatként írja elő a kiskorú gyermekek napközbeni gondozását, felügyeletét, hogy ezzel a szülők munkavállalását segítse. |
5. | Egészségügyi felvilágosítás | előadások, kiadványok szerkesztése, programok szervesztése, különböző fórumokon ismeretterjesztési tevékenység, tanácsadás | A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 4. pontja a helyi önkormányzatok feladatai között sorolja fel az egészségügyi alapellátás biztosítását; Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 88. § (2) bekezdés ba) pontja pedig az alapellátás egyik céljaként határozza meg az egészségügyi felvilágosítás biztosítását. |
6. | Környezeti nevelés | előadások, kiadványok megjelentetése, programok szervezése | A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 3. § (1) bekezdés 11. pontja a helyi önkormányzati feladatok között sorolja fel a helyi környezet- és természetvédelmet; A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény határozza meg ezen_kívül a természetvédelemmel kapcsolatos nevelés kereteit. |
7. | Fogyasztóvédelmi ismeretterjesztés | jogsegély, ismertetők megjelentetése | A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 17. § (2) bekezdése szerint a fogyasztóvédelmi oktatás elsősorban állami feladat, melyet [17. § (5) bekezdés] pl. egyesületekkel együttműködve lát el. |
8. | A gyermek(ek)et nevelő nők és férfiak, illetve más hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének elősegítése | tanácsadás, kiadványok szerkesztése, jogsegély nyújtása | Az Alaptörvény L. cikke, illetve a XV. cikkének 3. pontja; A családok védelméről szóló 2011. évi CCXI. törvény 6. § (1) bekezdése kimondja, hogy az állam elősegíti és támogatja a családbarát szemlélet kialakulását és fenntartását a társadalmi és gazdasági élet valamennyi területén, továbbá a 15. §-a, mely a gyermeket nevelő szülők fokozott védelmének a kötelezettségét mondja ki a foglalkoztatás terén. |
III.
IV.
V.
VI.
VII.
VIII.
A tag a közgyűlésen a szavazati jogát meghatalmazott képviselője útján is gyakorolhatja. A képviselő részére adott meghatalmazást teljes bizonyító erejű magánokirati formában írásba kell foglalni és azt a közgyűlés levezető elnökének a közgyűlés kezdetén átadni.
A közgyűlésen valamennyi szavazásra jogosult tag egyenlő szavazattal rendelkezik.
IX.
X.
XI.
Az alapszabályban nem szabályozott kérdésekre a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) és az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény (Ectv.) rendelkezései az irányadóak.
Az alapszabály módosítása során a tagok a www.birosag.hu honlapon található ún. okirat sablont, illetve annak rendelkezéseit alkalmazta, azt vette alapul, így a létesítő okirat teljes körű és átfogó módosítására került sor, tekintettel a jogszabályi környezet időközben történt jelentős megváltozására is. A megváltozott bekezdések külön kiemelésére ez okból nem került, nem is kerülhetett sor. Az egységes szerkezetbe foglalt alapszabály szövege megfelel a létesítő okirat módosítások alapján hatályos tartalmának, ezért aláírásommal ezt is igazolom.
Kelt: Balatonfüred, 2024. év. február 15. napján